DRONTEN - Onlangs hebben De Meerpaal, De Rede en de gemeente Dronten de handen ineengeslagen voor het vervolg van Tafeltje Dekje, een maaltijdvoorziening voor mensen die (tijdelijk) niet meer in de gelegenheid zijn zelf te koken. “De belangrijkste reden voor deze nieuwe samenwerking is dat er weer dagelijks gekookt gaat worden. Afnemers ontvangen daardoor iedere dag een verse en gezonde maaltijd. Verser kan niet, ’s morgens gekookt en meteen warm naar de afnemers”, aldus Esther van Berkum, coördinator Tafeltje Dekje. “Ook de flexibiliteit voor afnemers komt terug. Zo ontvangen mensen al binnen 24 uur na aanmelding hun eerste verse maaltijd, kan er gekozen worden tussen verschillende maaltijden en portiegrootte én kunnen afnemers hun maaltijd nog tot 24 uur van te voren afmelden.” Alle partijen kijken ernaar uit om vanaf 28 maart kwetsbare mensen binnen de gemeente Dronten weer dagelijks te voorzien van verse maaltijden.

Bij de zoektocht naar een nieuwe samenwerking is gekeken naar een plaatselijke afnemer zodat de maaltijden daadwerkelijk warm en vers bezorgd worden. ‘’Gezond en lekker eten is voor iedereen belangrijk. Ik ben erg blij dat de Rede de nieuwe leverancier wil zijn van verse maaltijden voor Tafeltje Dekje én dat deze rondgebracht blijven worden door vrijwilligers van De Meerpaal. Ik hoop dat veel mensen in Dronten (weer) van deze maaltijdservice kunnen genieten’’, aldus wethouder Peter van Bergen.

Dagverse maaltijden

De Rede slaat met deze samenwerking een nieuwe weg in. “We zien de vergrijzing ook binnen de gemeente Dronten toenemen, wat betekent dat er steeds meer oudere mensen langer thuis zitten terwijl ze misschien niet meer in de gelegenheid zijn om zelf te koken. We hopen niet alleen letterlijk smaak te mogen geven aan de maaltijden van Tafeltje Dekje, maar hiermee ook een bijdrage te leveren aan de zelfredzaamheid van de inwoners van Dronten”, aldus Wilma Foppen van De Rede.

Samen voor elkaar

Tafeltje Dekje is bedoeld om te voorzien in een gezonde, warme maaltijd voor inwoners van Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant, die (tijdelijk) niet in staat zijn om daarin zelf te voorzien. Voordat iemand start met Tafeltje Dekje vindt er een intakegesprek plaats met één van de sociaal werkers van De Meerpaal. “Zo kijken we samen naar een gewenste situatie waarbij iemand zolang als mogelijk plezierig thuis kan blijven wonen”, vertelt Shanna Brižić, programmaleider van De Meerpaal Welzijn. De maaltijden worden dagelijks bezorgd door een vaste poule aan vrijwillige chauffeurs. Shanna: “Onze chauffeurs komen dagelijks bij de mensen thuis en houden een klein oogje in het zeil om te peilen of het nog goed met iemand gaat. Zo zorgen we samen voor elkaar en zorgen we ervoor dat iedereen kan blijven meedoen in de samenleving.”

Aanmelden

Meer informatie of aanmelden? Neem dan contact op met de collega’s van het Serviceplein via 0321 388 777 of via serviceplein@meerpaal.nl. Langskomen kan uiteraard ook.