FLEVOLAND - Flevoland is vanaf 15 december 2024 beter bereikbaar dankzij nieuwe en uitgebreide treinverbindingen. De provincie Flevoland, gemeenten Lelystad en Almere en NS hebben samen hard gewerkt om de bereikbaarheid en mobiliteit in de regio te verbeteren. Na een terugval door de coronapandemie en personeelstekorten, neemt het aantal reizigers weer toe en is NS klaar om meer treinen in te zetten.

Enorme stap vooruit

Gedeputeerde Jan de Reus: "Deze uitbreiding van het spoorvervoer is een enorme stap vooruit voor de regio. Niet alleen worden onze inwoners beter verbonden met belangrijke steden zoals Rotterdam en Brussel, maar het maakt Flevoland ook aantrekkelijker voor nieuwe inwoners en bedrijven. Dit past perfect bij onze ambities om Flevoland verder te ontwikkelen als een goed bereikbare en groeiende regio."

Toenemende reizigersaantallen en nieuwe kansen

Na de coronapandemie zag Flevoland een terugloop in het aantal treinreizigers, waardoor NS in december 2023 de dienstregeling noodgedwongen moest inkrimpen. Door de bestuurders uit Flevoland zijn hierover destijds zorgen geuit richting NS. Het aantal treinreizigers groeit weer, en door NS is met succes gewerkt aan het werven van extra personeel. Dit biedt nu de ruimte om de dienstregeling uit te breiden en nieuwe mogelijkheden te verkennen.

Nieuwe verbindingen en sneller naar Rotterdam en België

Een van deze uitbreidingen is een (vooralsnog) tijdelijke nieuwe internationale verbinding. Vanaf 15 december 2024 krijgt Lelystad Centrum een directe verbinding met de hogesnelheidslijn. Dit betekent dat er elke dag, van maandag tot en met zaterdag, twee intercity's per uur rijden naar Rotterdam Centraal, waarvan één per uur doorrijdt naar Antwerpen en Brussel. Dit verkort de reistijd naar deze bestemmingen aanzienlijk en zorgt voor een snellere en directere verbinding met België. Ook station Almere Buiten zal onderdeel zijn van deze route, waar de nieuwste treinen van NS stoppen. Deze nieuwe trein wordt de EuroCity Direct genoemd. De snelle en directe verbinding tussen Lelystad en Antwerpen en Brussel houdt verband met een structuurwijziging in de dienstregeling, waarbij de HSL nu ook wordt benut door treinen uit het hoofdrailnet. De doorkoppeling naar Lelystad is tijdelijk en kan in de loop der jaren mogelijk wijzigen.

Uitbreidingen reismogelijkheden in de daluren

Reizigers vanuit Leeuwarden en Groningen kunnen net als nu direct doorreizen naar Schiphol, met onderweg tussenstops in Lelystad en Almere. Wel wordt het voor de richting Leiden/Den Haag noodzakelijk over te stappen. Gedurende de hele dag, van maandag tot en met zaterdag, ook in de daluren, rijden er vier intercity’s per uur vanuit Lelystad en Almere naar Amsterdam-Zuid en Schiphol, wat de reisopties voor forenzen en reizigers verbetert.

Betere sprinterverbindingen voor Almere

Reizigers vanaf de sprinterstations in Almere profiteren ook van de verbeterde dienstregeling. Buiten de spitsuren is de frequentie van de sprinters tussen Almere Oostvaarders en Hoofddorp/Amsterdam al vier keer per uur, waar dit voorheen twee keer per uur was. Daarnaast is er een aanvraag ingediend door Arriva voor een nieuwe nachttrein die Almere en Lelystad verbindt met Amsterdam. De betrokken gemeenten onderzoeken of deze nachttrein in 2025 van start kan gaan.

Toekomstplannen: groei en ontwikkeling

De uitbreiding van de spoorverbindingen past binnen de bredere ambities van ons om de regio verder te ontwikkelen. Het verbeteren van de bereikbaarheid is essentieel voor de groeiende woningbouwplannen en economische ontwikkeling. In lijn met de regionale ontwikkelagenda Flevoland 2030, werken we actief aan het versterken van de spoorverbindingen, zoals via het Hoogfrequent Spoor-programma tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad. Op de lange termijn zetten we ons ook in op de realisatie van de Lelylijn, die Lelystad met Groningen verbindt, en de IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam. Met deze verbeteringen zet Flevoland grote stappen naar een beter verbonden en toekomstbestendige regio.